Milan Hanyš – kandidát do univerzitního senátu

Milan Hanyš
Milan Hanyš
Představení kandidáta do senátu UK
Kdo jsem:
Student 1. ročníku doktorského studia. Absolvoval jsem bakalářské i magisterské studium na FHS UK. Krátce jsem studoval také na ETF UK.
V roce 2008 jsem byl členem senátu FHS UK. Nově jsem členem disciplinární komise FHS UK.
S čím předstupuji:
Těžko vytvářet nějaký „program“ pro instituci s tak širokým záběrem a spektrem členů jako je AS UK, jejímž členem jsem navíc nikdy nebyl. Něco takového jako program tedy představit nemohu. Mohu se však podle svého svědomí, schopností a přesvědčení podílet na činnosti akademické samosprávy, což – bude-li mi dána důvěra – činit budu. Zda to činit mám, nechť rozhodnou ostatní.
Heslo: von Humboldt nikoli von Hayek
Celoevropsky se potýkáme se zásadními změnami v oblasti univerzitního vzdělávání. Hlavními projevy těchto změn je zejména přijetí boloňského systému (trojstupňového studia) a obrovský nárůst počtu studentů spolu s aplikací ekonomických modelů na vzdělávání. Z Rakouska se v těchto týdnech jako reakce na tyto změny po celé Evropě šíří největší protesty studentů od 60. let.
Studenti vídeňské univerzity vytvořili seznam požadavků, zejména navýšení financí univerzitám, rozšíření prostorových kapacit, zrušení školného a zrušení děleného studia u některých oborů. V říjnu tohoto roku pak obsadili největší posluchárnu (Audimax), kde již měsíc na protest nepřetržitě žijí.
Pouličních protestů se zúčastnilo jenom ve Vídni na padesát tisíc lidí a diskuze o povaze vzdělávání a smyslu univerzit plní stále stránky rakouských médií. Z Rakouska se protesty pod hesly jako „Education is not for sale“ šíří po celé Evropě (a dokonce se protestuje už i na některých univerzitách v USA, např. v Berkeley) a všude studenti obsazují posluchárny či protestují v ulicích. Vše tak nasvědčuje tomu, že jiskra studentských nepokojů je zažehnuta a problém smyslu a poslání univerzity v současnosti je nově otevřen.
Tyto protesty a diskuze zatím nenašly v Čechách mezi studenty žádného většího ohlasu. Je však pravděpodobné, že po volbách v roce 2010 nastane nový „boj“ o budoucí podobu univerzitního školství. V této věci bude pravděpodobně třeba většího zapojení a informovanosti samotných studentů. Ač chovám k protestujícím studentům sympatie, doufám, že podobných akcí u nás nebude třeba. Bude-li mi dána důvěra, budu se podílet na obhajobě takové podoby univerzity, která respektuje její tradiční poslání: tedy vytvářet prostor pro svobodný výzkumu, vzdělávání a diskuzi.
Případné otázky mi můžete napsat na email (m.hanys@email.cz), bude-li to v mých silách odpovím.
Za případnou důvěru děkuji. Snad ji nezklamu.

















Jedna poznámka – k tématu školství, který Milan zmiňuje, existuje moc pěkná knížka od K. Liessmanna – Teorie nevzdělanosti. Doporučuju.
Zdravím, Jakube a zároveň také vyjadřuji podporu ve volbách. No já se skoro stydím sem něco dávat, protože vím, že jsou to jen obecné fráze. Nemůžu však nic moc slibovat a kromě toho mne spíš baví studovat než schůzovat. Bohužel se však jiní kandidáti do AS UK než já a Jirka Tourek nenašli, a kdybych nebyl požádán, raději bych nekandidoval.
UK má nyní dost svázané ruce kvůli hospodářské krizi (odložila se reforma systému menz, což je velmi důležitá věc, kterou palčivě potřebujeme). Tak to se něco slibuje dost blbě. Jeden člověk v senátu nadto nic moc nezmění (a asi toho ani moc měnit nemá), spíš jde o to, aby vznikaly mimo struktury studentské spolky a cosi jako studentská „občanská společnost“. V Německu ty Studentenwerke zajišťují a ovlivňují takřka vše od jídelníčku v menzách (v Drážďanech to pro mne byly každodenní labužnické hody:-), otvírací dobu v knihovnách či výši vstupného do divadel. Jsem takovým iniciciativám velmi nakloněn, budu je podporovat, a myslím si, že jsou vlastně důležitější než sezení v senátu. Ale někdo holt v senátu sedět musí.
Milane, dovol dvě krátké poznámky, které tak nějak souvisejí s Tvým textem.
Ministryně Kopicová rozhodně není jen pouhou „úřednicí“, příprava reformy terciárního vzdělávání podle všeho nerušeně pokračuje dál. Nemluvě o tom, že ve svých veřejných vyjádřeních velmi dovedně manipuluje s kauzou plzeňských práv a vytváří dojem, že senáty v současné podobě mohou téměř za vše.
Ad protesty studentů v Rakousku, Německu a jinde (např. http://unsereuni.at/ – čeští studenti o nich vlastně nevědí, neboť se jim hlavní česká média nevěnují. Proč o tom vlastně nikdo nepíše, by bylo určitě téma na bakalářskou práci – to myslím vážně! Ale přiznávám, že i já velmi souhlasím s Tebou, když doufáš, že podobných akcí nebude u nás třeba.
Jsem rád, že nakonec kandiduješ!
Mnoho zdaru přeji!
Britské listy o protestech informují pravidelně. Namátkou. http://www.blisty.cz/art/49781.html – http://www.blisty.cz/art/49786.html – http://www.blisty.cz/art/49929.html A platí to i pro jiná média. http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/659353 – http://www.ct24.cz/svet/72865-rakousti-studenti-vytrvavaji-v-protestech/ – http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=651686
Souhlas se vším výše řečeným – jak u Milana, tak u Ondřeje. A jen malá poznámka k tomu, zdali může jeden senátor něco změnit – k tomu mám jedno oblíbené heslo: „Není nic horšího, než nedělat nic v domnění, že to málo, co bych mohl udělat, by nemělo smysl.“ Takže, Milane, je dobře, že kandiduješ.
Ahoj,
napadlo mě, že bych všem kandidátům ráda poděkovala za jejich aktivitu. Poprvé po 4 letech na FHS pocit, že „můžu volit“.
A stran tématu studentských protestů za hranicemi. Do prosincového čísla byl o tomto tématu plánován článek, ale bohužel na poslední chvíli vypadl, tak kdybyste měli pocit, že k tomuto tématu máte ostatním co říct, tak tu, je prostoru dosti. Kdyžtak se ozvěte do redakce.
Hezký den přeju.
Terko,
Já děkuju Tobě a ostatním humristům, že jste toho pro zviditelnění voleb a akademického senátu hodně udělali. Vážně. A to s těma programama se taky povedlo. Takhle to má vypadat!
Tak teď už jen doufat, že se to projeví i na volební účasti. Každopádně si teď ale nikdo nemůže stěžovat, že o kandidátech nic neví. A pokud se v tomhle duchu (tj. věcně, nebobmbasticky, nesenzačně,nevulgárně ale slušně a viditelně) bude pokračovat, tak volby v očích studentů brzy skutečně získají váhu, která jim náleží. Jsem optimista.
Jen tak dál!
Srdečně ještě musím vyjádřit, i když se to tady možná nehodí
, veřejné díky (Kubovo díky si myslím zaslouží nejvíc právě ona) Pavlínce Kroupové (současné senátorce AS). Celý rok jsem s ní byla skrze Humra téměř každý den v kontaktu (dnem i nocí
), také díky tomu vidím, jaký kus (nadmíru zodpovědně) práce v AS pro FHS odvedla. Tímto jsem získala i pocit, že „má cenu do AS volit“.
červenám se až za ušima
Když porovnám stav před 3 roky a dnes, tak je to nesrovnatelný posun. Ale též je to nepochybně dáno tím, že generace prváků za ty roky jisté skutečnosti pochopila, bylo by zajímavé optat se letošních i loňských prváků, jaký je jejich postoj k instituci universitního senátu.
Zdravím vás, kolegové,
Ondro máš pravdu, studenti o protestech nic nevědí (já jsem se o nich s překvapením dozvěděl až ze sdělení své rakouské kamarádky). Nerad bych se pouštěl do toho, proč se tématu studentských protestů česká média a studenti nevěnují. V pátečním Právu k tomu vyšel docela trefný komentář od Martina Hekrdly („Jejich protest, naše mlčení“).
Taktéž máš pravdu v tom, že ministryně Kopicová není jenom pouhou úřednicí, neboť byla po celou dobu významnou členku RVV (zajímavý blog „Kdo za to může“ napsal V. Hořejší: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vaclav-horejsi.php?itemid=8140). Jinak vyjadřuji podporu do senátu.
Terko, právě přemlouvám jednu „bohemizovanou“ rakušanku, aby o těch velkolepých protestech napsala článek. Jestli se to podaří, poslali bychom ho asi redakci aktualne.cz a Humru.
S těmi studenty bych to opět neviděl tolik černě. Devatenáctého listopadu vydal AS UK k protestům v Rakousku dokonce TZ. http://www.blisty.cz/art/49946.html
Franto, to jsou ale jenom akademické elity, které o věcech něco vědí a skrovnými prostředky se snaží oponovat zvůli mocných. Teď o víkendu bude v Mnichově vydáno mezinárodní prohlášení studentů. Kdo o tom ví? Víš kdo tam pojede za UK? Opravdu si myslím, že o těch věcech se nikde nepíše a nemluví (aspoň ne v takové míře, která by odpovídala závažnosti situace), nepočítáme-li poněkud obskurní médium, jakým jsou Čulíkovy blisty.
Souhlas, docela se těším, jestli s rakušankou vyplodíte nějaký článek
Zkoušela jsem na rakouské protesty upozornit v Moodlu v agoře, ale bez odezvy.. na nějakou větší akci nemám.
Jinak jsem si všimla plakátků v Jinonicích (vysvětlovaly, co se tam děje a co to má společnýho se situací u nás), ale je fakt, že se tahle informace příliš nešíří.
Ahoj, ony ty studentské protesty tak různě po Evropě jsou aktuální téma už minimálně rok, ne? Třebas o tom napíše časem Ukacko
.
. Nuž, kdyby o tom někdo napsal, tak by to bylo asi fajné, ja na větší akci taky teďka nemám. Pěkný den!
Já jsem si Pavlínko, ten tvůj odkaz na Moodle četla
Jenomže to není otázka pouze studentských stávek v Rakousku, ale i mnoha jiných a žel závažnějších témat. Mainstreamová média nesleduju už minimálně dva roky a nikterak mi to nechybí. Stačí mi, když si tu a tam vyslechnu bezděky rychlozprávičky na Českém rozhlase či jednou za dva měsíce shlédnu u rodičů zprávy na ČT, Prima či TV Nova a vím, že je vše při starém a že se tam obdobná témata nemají šanci uchytit jinak než jako kuriozita, které je vymezen čas tak možná několikasekundový. Nevím, co přesně myslíš označením „poněkud obskurní“. Blisty čtu pravidelně minimálně 5 let, klasické námitky typu, že jsou (příliš) levicové a obdobné zkazky nemám než za liché soudy neználků, stačí je číst pravidelně a záhy zjistíš, že jsou daleko méně obskurní než tací jako ukecáčko.cz neviditelnypes.cz http://www.ceskamedia.cz/ http://www.osel.cz/ a patrně též http://www.czechfp.cz/ Celé doplňuji servery listy.cz vulgo.net umlaufoviny.com energybulletin.cz a ekolist.cz a tu a tam aktualne.cz a na nedostatek informací si nežehrám.
Vážím si toho, že někdo z UK vyráží do Mnichova a že tam bude čeho účasten, ale pokud se o tom nemluví, tak je to určitě i na vině lidí, kteří jsou o tom zpraveni a kteří jsou toho účastni. Pochopitelně, že na vině jsou též studenti (a to souvisí mimo jiné s tím, co jsem v náznaku psal o s.s. FHS UK), neboť je z většiny ani takové dění nezajímá. Své studium omezují na třeba i podvodný každodení několik let trvající souboj s dotěrnou a neodbytnou hydrou, tu méně tu více prokládaný bujarými oslavami dílčích trefných ran a malých vítězství, který však nemůže než skončit happy endem. Jaksi, co bys s tím koho obtěžoval, zajímá to někoho? Zajímá někoho iniciativy Věda žije a obdobné? Pár senátorů možná, pár dalších možná. Ale zbytek raději bude v lepším případě účasten spolkových aktivit, filmového klubu či jiných snah o tužbu, v horším pak nebude účasten ničeho a bude si doma stýskat nad tím, jak nikoho nezná a jak ta škola není pro něho a že raději půjde jinam…
Otázkou též zůstává, zda se nás dění v Rakousku tolik týká? Podle toho, co vím, tak to u nás prozatím není tak žhavé (aula FF UK se ještě nejmenuje Sazka Aréna), ačkoliv to rozhodně neplatí pro všechny obory či fakulty. Je rozhodně se třeba mít na pozoru a bedlivě vše sledovat. Reforma terciárního vzdělávání je skutečně závažný problém a jsem rád, že se jí spolem s O. Hudečkem a jinými tolik bedlivě zabýváte. Pakliže si však stýskáte na nezájem studentů, nezbývá mi, než se opět pozastavit u vás. Pokud to má být téma č. 1, kterým by se měl zabývat bezmála každý ze studentů, pak není divu, že se jím nezabývá, když se o celém dovídáme možná tak z jednoho či dvou článků na Humru. Přesně toto si kupříkladu představuji by měl mít ve své agendě s.s. FHS, a i kdyby neměl, tak šlo pro nastolení celého problému udělat mnohem víc. Uspořádat panelovou diskusi v aule, oslovit učitele, aby dali studentům na hodinách vědět, popřípadě požádat někoho z kompetentních, aby rozeslal hromadný mejl. Takto možná leckdo ze studentů problém periferně sleduje, ale nechává ho být s tím, že ho se přeci chystané změny vůbec nedotknou a co je mu pak potom, že ano.
(Poznámka na závěr: V předchozím jsem záměrně zjednodušoval, zplošťoval, schematizoval, škaltulkoval. Jsem si vědom toho, že skutečnost je výrazně barvitější, spletitější, různorodější, promíchanější a propojenější. Přesto pokus o srozumitelnost a jistá míra provokativnosti zde sehrály své.)
Franto, kdyby člověk na vteřinu měl pocit, že svět je plochý, stačí si přečíst jeden tvůj odstavec a vrátí se na zem
. Jistá míra provokativnosti je ti opravdu vlastní, to je fajné.
Františku.
Ke spolku – každý, kdo přijde do spolku, má možnost využít ho jako odraz pro svoji aktivitu. Zatím nepřišel nikdo, kdo by se v něm chtěl věnovat reformám terciálního vzdělávání. Ti, kteří přišli, chtějí dělat jiné věci.
Lidé ve spolku jsou akční tím směrem, kterým akční chtějí být. Nedá se jim poručit, aby dělali „něco“. Nepochybuji ale o tom, že by spolek podpořil a pomohl s realizací jakékoli akce ohledně informovanosti o reformách VŠ. Kdyby přišel někdo, kdo má zájem..
Jenomže „intelektuálové“ a „ti co vědí“ se spolku zatím straní. Proč?
K provokativnosti tvého příspěvku – mrzí mě, že házíš většinu studentů FHS do pytle podvodníků a dlouhostudentů a že to ještě spojuješ se spolkem
Jak Pavlínka píše o spolku, tak podobně se dá mluvit i o obsahu Humra. Když členy z redakce zajímá více divadelní scéna, výstavy, duchovní vývoj a turnaje ve volejbale, tak pak píšou spíše o nich, než o demonstracích a iniciativách.
Redakce Humra se snaží dobře informovat své spolužáky, zároveň redakční práce stojí na tom, že lidé dělají, to co je zajímá a baví. A od těchto dvou hlavních tendencí se pak odvíjí samotný obsah Humra. Do třetice je však redakce otevřena příspěvků externích autorů, jak je snad vidět. Tímto je možné celou situaci vyvažovat.
Pavlíno, opět jsi má slova nečetla myslím adekvátně. Rozhodně nechci nikomu nic nařizovat. Stanovisko, které jsem zde vyjádřil, není než jakýsi popis situace a postesk nad ním. Třebaže mi není příliš jasno, kdo by to měl být intelektuál, kdo jím ještě je a kdo už ne, tak dejme tomu, že zde budu hovořit o těch, co mají jakous takous páru o tom, co za reformy se chystá. Předně, že členové spolku sami od sebe nepociťují toto téma jako vlastní a hodné aktivity, už vnímám jako příznačné, druhak že lidé tohoto tématu znalí nenacházeli dobrého důvodu, proč se na spolek obrátit, vnímám též jako příznačné, jedno s druhým. Ještě jinými slovy, co jsem se o spolek zajímal, a myslím že poměrně dost, byť nevyhnutelně omezeně, tak mi připadalo, že jeho cílem není než zastřešit, zprůchodnit, usnadnit a podpořit mimoškolské aktivity studentů. Pokud tomu tedy tak není, jsem za to rád a nezbývá než doufat, že do budoucna se spolek zhostí i aktivit podobného druhu. Pakliže svými slovy naznačuješ, že já mám vstoupit do vaší party, tak věz, že se omezím na toto své chladné vstupování, jsa podoben vznešenému klarikálovi, který zpovzdálí a v lepším případě zcela prost vlastní zkušenosti vede učené rady o sexuálním soužití partnerském. Mám pro to své dobré důvody.
K tvému mrzení. Myslím, že tě to mrzí zbytečně, jelikož jsem psal, že „studenti své studium omezují na TŘEBA I podvodný“ a ono kapitálkami zvýrazněné se dá nahradit kupříkladu slovy „občas“, „někdy“, „v některých případech“, čili rozhodně z mého nevyplývá, že většinu studentů FHS házím do pytle podvodníků. Ačkoliv valného mínění o většině z nich pravda nemám. Ale jestli jsem se chtěl něčeho vyvarovat, tak rozhodně naprostého směšování a házení do jednoho pytle.
Franto, protože píšeš, že tvůj zájem o s. s. FHS je živý, ale logicky omezený, tak posílám audioviziuální materiál pro kvaltinější vhled do naší PARTY.
.
A jak jsi použil spojení „vstup do party“. Dík, že jsi to téma začal, to jsme ještě neveřejně nehlásili, ale kdo nezatancuje na barovém stole a nenechá se potřikrát vyhodit od zkoušky, nemá u NÁS šanci
Naše promo videjo: http://www.youtube.com/watch?v=mqSrNebL4mg
Foto z valné hromady: http://www.wallpapergate.com/data/media/263/Beverly_Hills_90210_001.jpg
Terezie, děkuji za upřesňující údaje. Na hejtrubko se nepodívám, neb jsem si tam zakázal vstupovat. Do světa videjí nyní vstupuji pouze na ted.com a z tohoto bych ti doporučil například toto představení http://www.ted.com/talks/lang/eng/jared_diamond_on_why_societies_collapse.html
A taky jsem vám chtěl, děvčata, říct, abyste to brala víc sportovně. (Samozřejmě tím myslím aerobic, jógu, taiči a podobné harmonické praktiky.)
Frantomile, to já to beru tak sportovně, že už mám jen za dnešek o dva tricepsy navíc
. To sis nevšiml?
Asi málo funím
. Nebo mám moc tlustej svétr.
A YT je klípek PARTA HIC, taková veseloučká budovatelské melodije na vozítku
.
Hezký večír!
Franto,
blisty zcela záměrně nesleduji od roku 2003, tedy od doby, kdy profesor Sokol kandidoval na prezidenta. Tehdy přinášely nejlživější a nejpomlouvačnější informace snad právě blisty. Titulky jako „jak Zdeněk Pinc a Jan Sokol brání mladým lidem ve studiu“ myslím mluví za vše. Vše lze ještě na netu snadno najít.
Pozděj doc. Pinc říkal, že za vším je dávný spor mezi ním a Čulíkem. Inu, nevím, každopádně tohle je svinstvo a proto se snažím na blisty chodit jenom, když mi někdo přímo dá odkaz, abych jim nezvyšoval návštěvnost a příjmy z reklamy. Stejně tak to dělám s idnes.cz a s lidovkama.cz. Nechci je podporovat, když si myslím, že svoji práci nedělají moc dobře.
No ale teď k těm závažnějším věcem. Máš jistě pravdu, že je vinou každého z nás, kdo o věcech něco málo víme, že je informovanost studentů a jejich zájem takový jaký je. Zároveň bych na obranu senátorů řekl dvě věci:
1. Člověk věnuje nemálo času čtení těch dokumentů, schůzování a jejich diskutování v senátu. Schůze jsou veřejné a zápisy také. Zdá se mi být už trochu příliš, aby se po senátorech chtělo, aby nadto psali články a informovali studenty. Když to dělají, je to skvělé, ale myslím, že to už je nadstandard a nemá se to požadovat.
2. Univerzitní student by se měl odlišovat tím, že je informovaný, nebo přinejmenším tím, že si dovede informace získat a na jejich základě si vytvářet nějaký svůj názor. Já nečtu ty všemožné dokumenty, které se probírají, proto, že mne to baví (narozdíl od Ondřeje). Ale proto, že to tak nějak patří k životu v tomto typu společnosti.
Na tvoji otázku: dění v Rakousku se nás tyká, respektive je to jakási inspirace. Je čas obrovských studentských protestů. Trochu se protestovalo už v zimě v Itálii, ale protesty v takovéhle míře skutečně nemají obdoby a je to něco, co nejspíš vůbec nikdo neočekával. Chápu, že není příliš zájem na tom, informovat o těhle věcech. Ony hesla jako „neue Solidarität“ a „Education is not for sale“ se naším neoliberálním médiím, jejich čtenářům a ani současné vládě příliš do krámu nehoděj. Čím méně o zahraničních studentských protestech budeme vědět, tím snáze budeme ovladatelní a ochotní přijmout politický diktát. Donedávna jsem byli přesvědčováni, že školné je trend, ke kterému směřuje terciární vzdělávání v celé Evropě (to se vždy řekne, např. v Německu školné není už jenom v některých zemích bývalé NDR). Jednotné státní maturity jsou údajně tímtíž jednotným a nevyhnutelným trendem. Boloňský systém s jeho kredity a děleným studiem je daná věc a všude v EU ho mají. Vědět o studentských protestech nás osvobozuje z nadvlády těchto zkratek a údajné nezvratné logiky těchto procesů. Zároveň také osvobozuje z hegemonie neoliberální ideologie, jejíž nositelé (a myslím, že i mezi studenty jich je většina) vidí vzdělání pouze jako privátní a ekonomický statek.
Milane, díky za zajímavý komentář. Popravdě se těchto věcech orientuji spíše méně než více. Tož si ráda přečtu pohled někoho, kdo dění sleduje.
K těm Britským listům – mám stejný problém jako Milan. Ten článek „Jak Z.P. a J.S. brání studentům …“ to byla opravdu nehoráznost. Samozřejmě, že každý, kdo o FHS a zdejším studiu něco ví, hned poznal, že je to blbost a nesmysl a mohl se tomu jen zasmát, protože ty věci tam byly opravdu vyložený uplně neuvěřitelně nesmyslnym způsobem. Ale u lidí, kteří o tom nic nevědí, to mohlo vytvořit velmi špatný, mylný a neférový obraz – je to vlastně ten samý problém jako s Ukecáčkem… Nevím, jestli to tenkrát Čulík napsal ze zášti (a titulek napovídá, že ano), ale pokud ty svoje vize vzdělávání formou diskuse navíc ještě mysel vážně, tak je taky totálně mimo (i když je pravda, že v Británii takhle móda prostě je…). Ale to už sem nepatří. Na druhou stranu je pravda, že na BL občas vyjdou dobrý věci. Ale to už je pak otázka kadýho, jestli to jde dohromady s výše zmíněným.
Milane,
tvoji kamarádku „bohemizovanou Rakušnaku“ neznám, takže možná navrhuji něco nesmyslného, ale pokud by byla schopná na toto téma nějak pěkně promluvit, klidně bych jí dal prostor na jednom ze studentských Modrých pondělků v lednu/únoru 2010.
Milane,
.
tož to je milé, kdybys článek, měl tak posílej
Hezké volební dny přeju!
Terko,
tak bohužel článek nebude. Marlene si na to netroufá a „nemá čas“. Inu, nikdo nemáme čas, že. Také přeji hezké dny, Terko.
ahoj milane, děkuji za zprávu, myslím, že tedy něco vyprodukujeme v rámci redakce
. zdraví tej
V reakci na vyhlášenou postranní anketu. Udělal jsem malou rešerši o mediálním a on-line dostupném pokrytí studentských stávek v Rakousku, případně v Německu či jinde. Zde je chronologické řazení. Vyjma níže citovaných serverů jsem hledal též na reflex.cz, neviditelnypes.lidovky.cz, tyden.cz a reflex.cz, na nichž jsem žádný příspěvek nenašel. Z hlediska metodologického by mé hledání asi tolik neobstálo, neboť jsem nezadával pokaždé tatáž hesla, ale u serverů, kde jsem nenašel žádný výsledek jsem se pokoušel zadávat různé. Ať jsem dělal, co jsem dělal, vyšly z toho naprosto jednoznačně nejlépe obskurní Britské listy. Na vyváženou též doporučuji zájemcům přečíst zejména dopis redakci, který jako jedinný příspěvek k tématu zveřejnil zpravodajský portál Hospodářských novin ihned.cz (2.11.). Takže se můžete začíst.
25.11.
° Aleš Bluma – Řečtí středoškoláci okupují školy – http://www.literarky.cz/vzdelani/114-vzdelani/1677-eti-stedokolaci-okupuji-koly
20.11.2009
° Prohlášení předsednictva Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze k situaci na univerzitách v Rakousku – http://www.blisty.cz/art/49946.html
° University of California zvýší studijní poplatky o třetinu, studenti protestuj – http://www.blisty.cz/art/49929.html
18.11.2009
° Richard Seemann – Němečtí a rakouští studenti pokračují v protestech – http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/659353
16.11.2009
° Štěpán Steiger – Studenti vystoupili ve vídeňském Burgtheatru, stávkuje se v Basileji – http://www.blisty.cz/art/49869.html
13.11.2009
° Miroslav Prokeš – Interview s vídeňskými stávkujícími – Budou Češi zase poslední? – Rozhovor s Romanem Birkem, členem studentského stávkového výboru a s Hermannem Dworczakem, odborářem a koordinátorem Rakouského sociálního fóra http://www.blisty.cz/art/49825.html
° Protesty studentů už i v Německu – http://www.lidovky.cz/protesty-studentu-uz-i-v-nemecku-d4y-/ln_noviny.asp?c=A091113_000029_ln_noviny_sko&klic=234196&mes=091113_0
12.11.2009
° Karel Dolejší – Rakouská debata: Sociální stát jako hrobař univerzit? – http://www.blisty.cz/art/49808.html
° Němečtí studenti protestují proti špatnému stavu školství – http://www.lidovky.cz/nemecti-studenti-protestuji-proti-spatnemu-stavu-skolstvi-prd-/ln_zahranici.asp?c=A091112_151925_ln_zahranici_jv
11.11.2009
° Skupina hnutí Attac z lipské univerzity píše vídeňským studentům: „Vzdělání není žádné zboží“ – http://www.blisty.cz/art/49786.html
° Vídeň: Univerzity hoří! Peníze nestačí! – http://www.blisty.cz/art/49781.html
10.11.2009
° Štěpán Steiger – Demonstrace za bezplatné vzdělání v Rakousku – http://www.blisty.cz/art/49778.html
° Vídeňská univerzita: Zelňačková dieta a hustý vzduch – Žádný rozhovor s rektorem, žádné jasno ohledně vůle lidu – http://www.blisty.cz/art/49768.html
9.11.
° Vídeňská demonstrace studentů a zaměstnanců ve čtvrtek 12. listopadu – http://www.blisty.cz/art/49767.html
° Úterní program na vzbouřené Vídeňské univerzitě – http://www.blisty.cz/art/49766.html
° Petr Kužvart, Štěpán Steiger – Bude na českých vysokých školách i nadále panovat „ticho po pěšině“? – Německé univerzity pořádají solidární akce na podporu vzbouřených rakouských kolegů – http://www.blisty.cz/art/49750.html
° Nechceme platit vaši krizi: jak společně čelí krizi oboráři a studenti v „konzervativním“ Rakousku – http://www.blisty.cz/art/49756.html
4.11.
° Studenti opět na barikádách – http://www.literarky.cz/vzdelani/114-vzdelani/1564-studenti-opt-na-barikadach
3.11.
° Zuzana Kleknerová – Rakouští studenti obsadili univerzity. Nechtějí školné – http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=651686
2.11.
° Adam Kožela – Rakouská VŘSR v roce 2009 – http://hn.ihned.cz/c1-38890310-dopisy-a-e-maily
30.10.
° Katrin Materna – Rakouské studenty pobuřují návrhy vlády – http://www.e15.cz/zahranicni/udalosti/rakouske-studenty-poburuji-navrhy-vlady
29.10.2009
° Vojtěch Žítek – University nám hoří! – http://www.blisty.cz/art/49613.html
27.10.2009
° Vídeňští studenti vstoupili do stávky – http://www.rozhlas.cz/zpravy/evropa/_zprava/650878
26. 10. 2009
° Rakouští studenti obsadili univerzity. Nechtějí Němce a nechtějí platit – http://zahranicni.ihned.cz/c1-38801180-rakousti-studenti-obsadili-univerzity-nechteji-nemce-a-nechteji-platit
Blogosféra
° http://www.czechfreepress.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1550:stavka-se-ii&catid=105:podoteky&Itemid=442
° http://goldmann.blog.idnes.cz/c/108398/V-Rakousku-to-vre-A-media-mlci.html
° http://afinabul.blog.cz/0911/v-rakusku-vypuklo-povstanie
Franto,
i ten Týden trochu informoval http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/rebelie-studentu-proti-vzdelavacimu-chaosu-v-nemecku_148271.html
Outsidermedia asi neznáš, tak bych je tvé pozornosti doporučil (je trochu levicový, ale to předpokládám ti vadit nebude. Diskuze stojí většinou za to. Já tam chodím kvůli nicku jménem „vlk“). Takový apel je zde:
http://www.outsidermedia.cz/Article.aspx?id=2286